Uansett om det gjelder prosjektering av stedsbaserte prosjekter (havner, flyplasser, idrettsanlegg eller kjøpesentre) eller linjeprosjekter (veger, jernbane, vannveier eller rørledninger) er det én ting som alle infrastrukturprosjekter har til felles – nemlig at de har en komplett livssyklus. Gjennom alt fra planlegging og gjennomføringsanalyse til anleggsprosjektering og -bygging, og videre til vedlikehold og drift av prosjektet, er disse prosjektene kompliserte og krever sømløst samarbeid.
Bidragsyterne til infrastrukturprosjekter er mangfoldige. Flere og flere av disse prosjekttypene bygges nå iht. PPP-prosesser (Public, Private Partnership). I slike tilfeller danner byggherren, rådgiverne og entreprenørene en sammenslutning for hele prosjektets livssyklus. De jobber sammen for å levere beste verdi til eieren, og tar en del av fortjenesten samt risikoene ved prosjektet. Med gjensidig investering fra alle interessenter i PPP-prosessen, og behovet for drift og vedlikehold av infrastrukturen, stilles det større krav til førsteklasses prosjektkvalitet for å redusere kostnadene til forvaltningen av anlegget fordelt over hele kontraktsyklusen.
Ved bruk av BIM kan modellbasert konstruksjon eliminere sløsing ved å identifisere konflikter, planlegge for unngåelse av sekvensproblemer og bedre planleggings- og tidsplanprosesser. Forbindelsen mellom prosjektdeltakerne rundt BIM-modellen og konstruksjonsprosessene har aldri vært viktigere. Dette driver frem endringer i bransjen og forenkler prosesser som krever en felles og levende modell – gjennom hele den sammenhengende prosessen som brukes av alle interessenter, og alle personer som utfører konstruksjonsarbeidet.